Lianne in WSET Level 2: Klaar!

Lianne
5 min readJun 3, 2019

--

Half maart startte Susannah en ik met Level 2 van de WSET. In 2018 hadden we de Basiscursus Wijn bij de Wijnstudio glansrijk doorlopen (with Distinction, bitchessss!) en omdat we het allebei zo leuk vonden gingen we Level 2 doen. Zaterdag was het examen, en daarna stoven Susannah en ik door naar het Rypp Wijnfestival om het avontuur passend af te sluiten.

Omdat niemand daarom vroeg, vertel ik er ff wat over.

Hierna drink ik zo min mogelijke Franse of Duitse wijn

De uitzondering voor champagne, een mooie chardonnay of een Riesling daargelaten…CHRIST ON A STICK IK BEN ER HELEMAAL KLAAR MEE.

Het is allemaal van goede tot uitstekende kwaliteit hoor, maar ik ga echt slecht op al die megastrakke wegtrekwijn — die over het algemeen uit de klassieke streken uit de klassieke landen komt, zoals Frankrijk en Duitsland.

Nieuwe Wereld-landen zoals Australie en Nieuw-Zeeland (mijn favo Sauvignon Blanc) en Amerika (mijn favo Chardonnays en Zindfandelletjes) hebben vaak een nèt wat warmer klimaat en experimenteren meer, wat resulteert in wijnen met veel fruit en smaak. Vind ik veel lekkerder.

Mijn favoriete wijnen op dit moment?De Fat Baron Syrah uit Portugal, de Chunky Red uit Italië (maar van een Amerikaanse druif en double-American oaked), de Southbank Sauvignon Blanc uit Nieuw Zeeland en een Tokara Chardonnay uit Zuid-Afrika doordat een vriend van mij die tipte.

Level 2 is wel erg…Level 2

We kregen les van twee ontzettend leuke, bevlogen vinologen. Eentje daarvan hebben we vorig jaar leren kennen in de basiscursus, de andere was nieuw en -ik zeg dit met alle respect en liefde van de wereld- alsof je de Einstein van de (Franse) wijnwereld tegenover je hebt staan.

Ik ben niet de domste dus ik kon hem 80% wel redelijk volgen, maar af en toe ging hij in de 6e Wijnnerd-Versnelling en stond hij te oreren over zijn favoriete Franse wijngaarden met moeilijke namen en er foto’s van te Googlen terwijl hij met veel andere Franse termen uitlegde waarom dit dan zulke goede wijnen opleverde.

…Quoi?

En hoewel ik de basis redelijk in de vingers kreeg, lukte het me maar niet om de gebieden en de wijnen die dit opbrengt en hun desbetreffende karakteristieken in mijn hoofd te krijgen.

Truth is truth.

22:30 nekt me elke keer

Echt jongens. Ik kan het gewoon niet. Ik word elke dag tussen zes en zeven wakker en ik ga elke dag tussen negen en tien uur naar bed.

Ik heb rond tien uur gewoon AL mijn energie opgebruikt. Ik kan dan alleen nog maar denken aan het feit dat ik daar niet meer wil zijn en in mijn bed wil liggen. Dat ik dan ook alweer 2,5 uur semi-actief aan het luisteren ben geweest naar allemaal ingewikkelde dingen van Lara of Yvo helpt mijn Deep Fried Brain ook niet echt.

Ik moest flink aan de bak want had drie keer gemist

Omdat ik andere afspraken had (en een keer een luie donder was) miste ik 3 hele cursusavonden, wat betekende dat ik flink moest leren om daarvoor te compenseren.

Nou vind ik leren best wel leuk, en de stof is mega interessant (behalve dus die kolere gebieden) maar ik heb de afgelopen weken behoorlijk wat uren naast mijn werk en mijn leven lopen te leren.

Je kunt voor de WSET 2 3 levels halen: Pass (55% goed), Merit (Meer goed), en Distinction (Echt Heel Veel Goed).

Ik reken me absoluut nog niet rijk,want…

Het examen was takke-moeilijk

ZO DAN.

De gebieden en welke wijnen die voortbrachten bleef ik lastig vinden, maar ik had heel veel materiaal goed onder de knie. Bij de proefexamens scoorde ik ook lang niet slecht, steeds 1 of 2 onder het Distinction Niveau, met de meeste fouten inderdaad zodra er een vraag kwam of ik even wilde vertellen of een Pouilly-Fuissee wijn rood of wit was, droog of zoet, vol of licht, etc etc.

Ik zei al tegen Zan in de auto: “Ik weet echt veel, maar als ze in die 50 vragen net te veel focusen op mijn zwakke plekken wordt het alsnog ellende.”

Nou, ik vond het dus wel een beetje ellende.

Natuurlijk moet zo’n examen ook geen weggevertje zijn, maar een aantal keer zat ik echt met grote vraagtekens naar mijn opgaveblad te kijken.

De meest onbelangrijke rode druif uit Italië, een obscuur gebied uit Amerika waar ze dan of de ene witte of de andere rode wijn massa produceerde, of ik even de kenmerken van een relatief onbekende wijn wilde ophoesten:

Kut.

Ik heb echt mijn best gedaan, en ik denk dat ik met hakken over de sloot het examen wel gehaald heb, maar Distinction zit er deze keer echt niet in. Als het nog een Merit mag worden dan kan de fles champagne open wat mij betreft.

Wordt vervolgd.

Rypp Wijnfestival was een goede afsluiter

Man, met het heerlijke weer en hoe ontzettend leuk het Rypp wijnfestival was georganiseerd konden Zan en ik daar onze lol op.

Prachtig aan de Rotterdamse kade met echte wijnglazen (!), leuke wijn- en foodtentjes, heel veel zitplekken en een leuk bandje wat jazz-achtige muziek stond te maken was het volgens mij een groot succes.

Met de uitzondering van een glas rood bij ons kaasplankje hebben we de hele middag champagne gedronken, met als eindklapper een champagne proeverij gedaan door Yannick Prevoteau: een champagnemaker die al 5 generaties prachtige champagnes maakt. Twee Rotterdammers zijn zijn champagnes gaan importeren en die stonden het hele festival bij hun stand.

WSET LEVEL 3?

Nee, ik geloof dat ik nou wel klaar ben.

Het was superleuk en interessant; ik heb echt heel veel leuke, nuttige en grappige dingen opgestoken over wijn en drank, maar ik hoef hier nu niet nog meer over te leren en ik ben wel weer even verzadigd.

Ik ga nu weer gewoon recreationeel drinken.

En vroeg naar bed op woensdag.

--

--

Lianne

Personal development enthusiast, creative writer, student counselor.